רקע תיאורטי סקירת ספרות וביבליוגרפיה

מקור 1:
The Relationship Between Instagram Selfiesתמונות סלפי ודימוי גוף

  Body Image in Young Adult Women



מאת: צ'ארלס נ. וגנר, אסתר אגויר אלפרו, ארין נ. בריינט.
מתוך Trinty University
תאריך פרסום: 5.9.2016



תקציר המאמר: 
מאמר זה  מדבר על הקשר שבין העלאת תמונות סלפי לאינסטגרם לבין דימוי הגוף של נערות מתבגרות. בעולם המערבי המודרני הגוף האידיאלי כולל לרוב רזון ושרירים לרוב הנערות אין גוף "האידיאלי" והן יכנסו לדיכאון, הפרעות אכילה ועוד. האחראים העיקריים מאחורי העלייה במגמת חוסר שביעות הרצון של הנשים עם גופן הם המדיה ההמונית. המדיה לרוב מציגה נשים ברזון מסוים ויופי שבעיניהם נחשב לאידיאלי. כאשר נערות צעירות משוות את עצמן אל אותן נשים כפי שהמדיה מציגה אותן, סביר להניח שירגישו בחוסר נוחות עם גופן וחוסר שביעות . נערה תעלה תמונת סלפי לאינסטגרם כדי לקבל תגובות חיוביות על המראה שלה ובכך תעלה לעצמה את הביטחון העצמי שלה. הפידבקים מהעוקבים מעלים את תחושת הביטחון.

הקשר של המאמר לנושא  
המאמר מדבר על הקשר שבין העלאת סלפי לאינסטגרם לבין דימוי הגוף של הנערה, מאמר זה מתקשר לנושא שבחרתי מכיוון שמדבר על ההשפעות השליליות של האינסטגרם לדימוי הגוף של נערות מתבגרות הנושא שאני עוסקת בו. 


מקור 2:

Female Celebrities’ Instagram Posts’
Effect on Female College Students 
השפעות תמונות סלפי של מפורסמים על נערות צעירות





תקציר המאמר: 
במאמר מסופר על ההשפעות השונות של תמונות סלפי שמפרסמים סלבריטאים  באינסטגרם ואיך נשים צעירות מושפעות מפרסומים אלו.
מחקרים רבים מראים כי ההשפעה הכי גדולה של המדיה החברתית / אינסטגרם היא השפעה על דימוי הגוף במיוחד אצל נערות צעירות. נערות אלו כאשר הן רואות תמונות של נשים סלבריטאיות באינסטגרם ואת מראה גופן , הן יתחילו להאמין כי זהו צורת הגוף האידיאלי. הן רואות כיצד אנשים מגיבים , יש מלא לייקים אפילו מיליונים. הנשים הצעירות עורכות השוואה לגוף שלה גורמות לחוסר שביעות רצון. כיום, בנוסף לאינסטגרם העולה והרשתות החברתיות הרבות ישנן אפליקציות לריטוש התמונה. מיטב התמונות באינסטגרם הם אינן המציאות מאחר ועברו ריטוש וזה החלק המפחיד. נשים רוצות להיות כמו אותה סלבריטאית בתמונה שעברה ריטוש ואותה אישה תלך אחר כך למנתח פלסטי ותגיד לו שהיא רוצה להיראות כמו אותה סלבריטאית בתמונה.

הקשר של המאמר לנושא: 
המאמר כאמור מדבר על השפעות האינסטגרם על נערות מתבגרות וכמו כן אני עוסקת במחקרי בהשפעות הנרחבות של האינסטגרם על דימויי הגוף אצל נערות. 
במאמר זה מושם הדגש על התערבות של אפליקציות המשנות את התמונה שמתקבלת בעיני הנערות כמציאותיות. המאמר מתייחס להשפעה שארצה לעסוק בה בעבודת החקר שלי שהיא ההשפעה של האינסטגרם שמובילה בסופו של דבר לניתוחים פלסטיים בשל צילומים לא מציאותיים. 

מקור 3: 
מהו האינסטגרם?

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%A1%D7%98%D7%92%D7%A8%D7%9D
תקציר המאמר: 
 אינסטגרם הינו אפליקציה לשיתוף תמונות וסרטוני וידאו באורך של כדקה. נוצר בשנת 2010 בסן פרנסיסקו שבקליפורניה. האינסטגרם מאפשר למשתמש לבחור אחר מי הוא רוצה לעקוב וכך לראות את הפוסטים בדף הפיד שלו (דף הבית שבו רואים את הפוסטים שמעלים העוקבים).
האינסטגרם מאפשר למשתמשים בו לשתף תמונות וסרטונים מחייהם הפרטיים לאיסנטגרם ישנה אפשרות להוסיף פילטרים מצחיקים, יפים וחמודים למען "שיפור" התמונה או לעשות את התמונה מצחיקה. לאינסטגרם ישנו פן כלכלי, משתמש באינסטגרם יכול לעלות פוסט ולפי כמות הלייקים והתגובות יכול אף לקבל מזה כסף. ישנם חברות שעושות שיתוף פעולה עם ידוענים ובכך מפרסם הידוען את החברה ובתמורה מקבל הידוען כסף.
העוקבים של המשתמש באינסטגרם אשר יכולים לראות את הפוסטים שמעלה המשתמש ואף להגיב ולעשות לייק.
קשר המאמר לנושא: 
המאמר קשור לנושא שלי היות והוא נותן רקע והסבר על מהו האינסטגרם ומה היכולות שלו לפרסם בו דברים ונושאים שונים ולציבור הרחב להגיב ולהיות מושפע ממנו.
מקור 4: 
מדוע נשים משתמשות בצורה אפקטיבית יותר ברשתות החברתיות?
https://www.davar1.co.il/44070/
מאת: חגית פאר
תאריך פרסום: 06.12.2016
מתוך: אתר דבר ראשון


תקציר המאמר: 
המאמר עוסק במחקר שנעשה בשאלה של מדוע נשים משתמשות באופן אפקטיבי יותר ברשתות החברתיות והתשובה לכך היא מפני שהנשים שמבלות את יומן בסביבת עבודה גברית ומאתגרת ימצאו ברשת החברתית מקום למנף את הקריירה, לצבור עוצמה ומוניטין ולהראות מה היא שווה בעוד הגברים שבסביבתה ישתמשו ברשת החברתית במטרה למצוא עבודה או למצוא אהבה. מחקרים מראים כי יותר נשים משתמשות ברשתות החברתיות מאשר גברים מהסיבות שציינתי למעלה.
מסתבר שהאינטרנט בעידן החדש מתלבש כמו כפפה על חיי האישה השוטפים. נשים נדרשות להתמודד עם תכתיבי נורמות חברתיות, מקום עבודה, ו"לג'גל" את סביבתן בכדי להצליח לשלב את כל מטלות היום. האינטרנט מאפשר להם גמישות והעידן הנייד מעצים אותו. להוסיף לכך, מסתבר מה שבעצם ידענו עמוק בלב, לנשים יש כישורים חברתיים גבוהים יותר ולכן קל להן להתמזג, להתפתח ולפתח בתוך המדיה הדיגיטלית.

קשר המאמר לנושא: 
מאמר זה קשור לנושא שבחרתי מכיוון שמדבר על המצאות הנשים במדיה החברתית. כמה הן חלק מן הרשתות החברתיות ובאיזהשהו מקום "בונות" את הרשת.מאמר זה דווקא מראה את הצד החיובי של הרשתות החברתיות לאישה הוא מותאם לתפקיד האישה בעידן הזה .

מקור 5: 
 לא רק סלפי עם פילטר: אינסטגרם ככלי ניתוח להשקעה במותגי אופנה

https://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3748064,00.html
מאת: רפאל קאהאן
תאריך פרסום: 21.10.18
מתוך: אתר כלכליסט


תקציר המאמר: 
מחקר של בנק UBS גילה קשר ישיר בין פופולריות של מותגי קמעונאים ברשת החברתית ובין שיעורי הצמיחה במכירותיהם; התופעה בולטת במיוחד במותגי יוקרה כגוצ'י, פראדה, איב סן לורן ודומיהם. התפוצה באינסטגרם יכולה להקל כך על אנליסטים ומשקיעים שמתעניינים בתחום
האינסטגרם, בנוסף לכך שהוא כלי לשיווק עצמי, הוא כלי לשיווק עסקי מצויין. באינסטגרם משתפים בחשבונות של חברות אופנה כמו גוצ'י, לואי וויטון, שאנל ועוד, מוצרים אשר תופסים תאוצה מבחינת הלייקים ומבחינת החשיפה לקהל היעד שלהם. ככל שיש יותר לייקים על התמונה ככה יש יותר התעניינות במוצר הספציפי. גם אם אותו עוקב לא יכול להרשות לעצמו את אותו מוצר, עצם החשיפה לאותו עוקב מגדילה את המכירות.


הקשר של המאמר לנושא: 
בעבודת החקר שלי אעסוק בפן העסקי של האינסטגרם, כיצד העוקבים הרבים והלייקים על התמונות מגדילות את אחוזי המכירה ועצם החשיפה לאותו עוקב מגדילה את המכירות. 

. מקור 6: 
מדאיג: רזון קיצוני משתלט על האינסטגרם
https://13news.co.il/10news/lifestyle/22925


תקציר המאמר: 
האינסטגרם הוא המקום להעלות את התמונות מחייך האישיים שאתה רואה לנכון אך לא תמיד העוקבים יראו זאת בעין יפה. כשדוגמנית מעלה תמונה של הגוף שלה, יגיבו העוקבים ויעבירו ביקורת שהיא רזה מידי. האינסטגרם היום הוא מקום להראות את עצמך ואת מי שאתה. אם אתה מוכר באינסטגרם אתה צריך לדעת שתמונות שלך יש השפעה גדולה על העוקבים וגם יש לעוקבים זכות להעביר ביקורת על מה שאתה מפרסם.

קשר המאמר לנושא: 
המאמר מתקשר לנושא שלי בכך שמדבר על ההשפעה של אושיות אינסטגרם על העוקבים שלהן שלרוב הן נערות צעירות, שמעלות תמונות שבהן הן נראות "רזות מידי" והן רוצות אישור לכך שזה בסדר וכאשר מעבירים עליהן ביקורת הן כועסות.


מאמר 7: 
 אסכולת החברות 
http://www.textologia.net/?p=6153

תקציר המאמר:
במהלך חייו של אדם יש לו מספר מודלים לחיקוי אך בעידן הזה, המודל העיקרי שמלווה את האדם לאורך כל חייו זוהי התקשורת. כשהילדים בגיל צעיר, הם לומדים מן ההורים שלהם לערכים מסויימים ודרכי חיים. התקשורת לפעמים סותרת את החינוך של ההורים מכיוון שלא תמיד יכולים ההורים לצנזר את המידע והדברים שמקבלים הילדים בתקשורת, דברים שההורים לא ירצו שהילד שלהם ילמד בגיל כה צעיר. התקשורת יכולה לעצב את תפיסת עולמו של הילד מכיוון שמוחו עדיין מתפתח ולא יכולים תמיד להבדיל בין מציאות לפנטזייה. ההורים לרוב לא ירצו שהילד ישוטט באינטרנט ויחשף לדברים שההורה לא ירצה מכיוון שזה גורם לילד להתפתח מהר מידי ומלמד אותו דברים שהוא לא צריך לדעת בגילו.

קשר המאמר לנושא: 
מאמר זה מתקשר לדילמה שלי מכיוון שאסכולת החיברות אומרת שאנחנו מתחברים לכל מיני מעגליי חברה ולומדים מהם כל מיני דברים אחד ממרכיבי החיברות זה האינסטגרם והנשים המופיעות בו, ילדים קטנים ובעיקר בנות קטנות מסתכלות על התמונות של נשים המופיעות באינסטגרם ורוצות להיראות כמוהן. מכיוון שהילדות היום הולכת לאיבוד בתוך הרשתות החברתיות, הילדות יחשבו שאותה אישה עם גוף רזה זוהי האישה האידיאלית ויגדלו לאותה מחשבה שכך צריכה להיראות אישה .אותן נשים שבאינסטגרם הם בעצם המודל של אותן ילדות ונערות צעירות.


מקור 8: 
תקשורת המונים: תיאוריית הבניית המציאות המאוחרת.

http://www.textologia.net/?p=3762
תקציר המאמר: 
הבניית המציאות מדברת על הקשר בין המציאות לייצוג בתקשורת, תיאוריה זו אומרת כי התקשורת לא באמת יכולה לשקף את המציאות כפי שהיא. לתיאוריה זו קוראים גם התיאוריה האידיאולוגית  מכיוון שאנו משקפים מציאות סובייקטיבית, מראים מציאות כפי שהיינו רוצים שאנשים יראו אותה. התקשורת מעצבת את תפיסת העולם של החברה, מאחר ורוב החברה של היום משוטטת בתקשורת, היא אומרת מה לחשוב ומציגה דברים לא אובייקטיביים. היא מציגה מה שהיא רואה לנכון. התקשורת ההמונית מעצבת את תפיסת העולם של החברה של היום את הערכים וכיצד אנחנו אמורים להיראות ולהתנהג.

קשר המאמר לנושא: 
המאמר מתקשר לנושא שלי מכיון שמדבר על כיצד התקשורת בעצם מעצבת לנו את תפיסת העולם. אושיית אינסטגרם יכולה להעלות תמונות מרוטשות, ואפילו לפעמים לעשות פוטושופ לתמונה כדי שיראה כאילו התמונה מושלמת. האינסטגרם מייצג עולם שאינו אמיתי ומנסה להציג עולם מושלם בעצם האינסטגרם בונה לנו את המציאות כפי שהיא רוצה שתראה ולכן אנחנו חושבים שזו המציאות . ילדות ונערות צעירות רואות את מה שהתקשורת מראה ואותן ילדות ונערות צעירות לא מפעילות שיקול דעת הגיוני והן חושבות שמה שהן רואות זאת המציאות ולכן הן רוצות להיות כמו ה"מציאות" שמשדרת התקשורת.

מקור 9: 
לאחר שבתם שמה קץ לחייה - ההורים מאשימים את אינסטגרם 
https://13news.co.il/10news/news/180909

תקציר המאמר: 
ילדה בת 14 שמה קץ לחייה לאחר שנחשפה לתוכן באינסטגרם אשר מעודד פגיעה עצמית והתאבדויות. ההורים של אותה ילדה מאשימים את האינסטגרם ושמים אותם כאחראים לנושא. לאחר שהילדה התאבדה ראה אביה את חשבון האינסטגרם שלה וראה שם תכנים אשר מעודדים התאבדויות ופגיעה עצמית.

קשר המאמר לנושא: 
המאמר מתקשר לנושא שלי מכיוון שמציג את הצד הלא אחראי של האינסטגרם ובמיוחד את הצדדים הלא טובים של האינסטגרם. באינסטגרם אין סינונים על פוסטים מסויימים ובכך משפיע על הציבור ובעיקר על בני הנוער שלא מפעילים שיקול דעת בוגר ואחראי. 



מקור 10:
מחקר: אינסטגרם פוגע במצבם הנפשי של בני נוער.
תקציר המאמר:
המאמר מספר על מחקר שנערך בקרב בני נוער המראה כי האינסטגרם פוגע במצבם הנפשי של בני הנוער. נאמר כי התקשורת החברתית נמצאה ממכרת יותר מסמים ואלכוהול לאחר המחקר. הנוער מתמכר לחיים ברשתות החברתיות ומוסגל לשהות שם לאורך כל היום. המחקר מצא כי האינסטגרם ואפליקציות נוספות גורמות לבעיות נפש ובעיות בדימויי הגוף.

קשר המאמר לנושא:

המאמר מתקשר לנושא עבודתי מכיוון שמדבר על מחקר שנעשה בקרב בני נוער ונצמא בו כי האינסטגרם הוא מקור לבעיות נפש ודימוי גוף. בעבודתי אני עוסקת בשאלה הם האינסטגרם הוא יתרון או חיסרון ומאמר זה עוזר לי להבין כי מדובר בחיסרון.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה